Evolutionen af online casino-teknologi: Fra Flash til HTML5

Online casinoer har været igennem en rivende udvikling, hvor de er gået fra relativt simple (i hvert fald set med nutidens briller) sider, til i dag at være teknologiske power-houses. Og intet sted er dette mere gældende end i norden, hvor de nordiske spillere er blevet forkælet i de sidste mange år.

Rabona kasino er et glimrende eksempel herpå, og er meget hurtigt blevet ét af de mest populære casino Norge har at byde på. Men det er langt fra ikke det eneste. På casinoer fra stavanger til skagen – fra Reykjavik til Randers, kan spillerne nyde gratis spil, og omfattende bonusser.

Med så mange sider, er det også nemt at læse anmeldelser når man skal finde sit nye favorit sted til íþróttaveðmál á netinu, som islændingene ville kalde det – eller online betting som vi ville kalde det her. Det er i øvrigt også her man kan finde mange forskellige bonusser, men lige her vil vi fokusere meget mere på den udvikling industrien har været igennem!

Den Spæde Start – Flash Æraen

Adobe’s Flash gjorde det muligt at lave relativt avancerede og fordybende spil i slutningen af 90’erne, og op igennem nullerne. Det var første gang spiludviklere rent faktisk havde en fornuftig platform at lave online spil på, og derfor dominerede flash da også dette segment.

Der var dog også en række udfordringer med Flash. For det første var det første så mange det som værende en udfordring at det var mere eller mindre centralt styret af Adobe, men hvad værre var, var dog at Flash ikke altid var lige stabilt.

Det krævede ekstremt mange ressourcer fra computerens hukommelse, hvilket ofte fik processer til at crashe – og så fungererede det heller ikke specielt godt på mobiltelefoner. Eksempelvis var flash slet ikke understøttet på iOS enheder som iPhones og iPads, hvilket afskar en stor gruppe af spillere fra indholdet.

Det værste ved Flash var imidlertid dets mange sikkerhedsproblemer. Det var meget sårbart overfor angreb, og derfor var det også problematisk for casino industrien at benytte sig af teknologien på længere sigt. Fra et brugerperspektiv var det heller ikke ideelt, at man skulle installere tredjeparts plugins for at få flash til at virke, hvilket igen i værste fald udgjorde en potentiel sikkerhedsrisiko, og i bedste fald var bøvlet.

Casinoet Går Mobilt

I takt med at vi begynder at bruge mere og mere tid på vores mobiltelefoner, stod det efterhånden klart at der var behov for nye kræfter, grundet Flash’ manglende understøttelse af mobile enheder – hvilket kun blev endnu værre af, at det slet ikke understøttedes på Apple’s enheder, i takt med at Apple begyndte atlave større og større indhug i markedsandelene.

Casinoerne stod derfor overfor et problem; deres platforme var ikke tilnærmelsesvis lige så gode på mobilerne, som de var på deres desktops. Det betød at de var nødt til at investere massivt i apps og mobilsider, hvilket gjorde opdatering og vedligeholdelse af disse, til en omkostningstung affære.

HTML5 – En Gamechanger i Industrien

Med HTML5 kom der et stort skred i forhold til casinoernes muligheder for at vedligeholde deres platforme. Først og fremmest eliminerede HTML5 behovet for at bruge Flash eller Javascript, og hjemmesider blev pludselig også langt mere responsive end hidtil.

Det betød at man – i princippet – kunne nøjes med at have sin platform liggende ét sted, da den pludselig automatisk og dynamisk kunne tilpasse sig enhver enhed. Det betød selvfølgelig at virksomhederne ikke længere var tvunget til at have apps til flere styresystemer (selvom mange af dem har beholdt dem – og stadig servicerer dem, af andre årsager), hvilket gjorde det væsentligt lettere – særligt for de mindre casinoer.

Derudover medførte overgangen selvfølgelig også, at spillene ikke længere var lukket land for iOS brugere, hvilket gjorde det markant lettere at få spillere på platformene.

Med HTML5 kunne casinoerne slippe for at være afhængige af Flash, og kunne derfor også lukke flere af de sikkerhedshuller Flash medførte, hvilket var med til at skabe en langt mere sikker gaming oplevelse for alle brugere.

HTML5 kunne samtidig også gøre spillene langt lettere at køre på enhederne, hvilket ligeledes var med til at gøre oplevelsen langt bedre på mobile platforme.

Konsolidering og Integrering af Moderne Features

HTML5 har efterhånden været hos os i et godt stykke tid (den første lancering var i 2008), og det har selvfølgelig også betydet, at protokollen er blevet mere stabil, og at børnesygdommene er blevet kureret efterhånden.

Men det har selvfølgelig ikke betydet at udviklingen har stået stille. I takt med at fordelene ved HTML5 er blevet konsolideret, er der også blevet udforsket forskellige former for teknologier, som f.eks. Streaming (som vi kender det fra live casinoer), Augmented Reality (hvilket på en måde også er en del af live casinoer) og Virtual Reality.

Disse teknologier har potentialet til at kunne gøre casino oplevelsen langt mere engagerende end hidtil, og kan åbne op for at nye typer af spillere bliver tiltrukket af de mange platforme.